2007-07-04
PKP Cargo blokuje tranzyt kolejowy przez Polskę za przyzwoleniem polskiego Rządu

W swoich zamierzeniach na 2007 rok i lata następne CTL Logistics zakłada swój rozwój głównie poprzez zwiększanie przewozów międzynarodowych, w tym intermodalnych. Stąd duża aktywność CTL na rynkach Europy Zachodniej i prawie 6 krotny wzrost przewozów realizowanych tam  przez CTL Rail GmbH. To również ok. 1 mln. ton towarów, które zostaną przewiezione przez przewoźników z Grupy CTL przez granicę zachodnią Polski.
 
Kilkumiesięczna praca specjalistów CTL doprowadziła do sfinalizowania kontraktu na przewóz kontenerów z częściami  samochodowymi z Ziliny na Słowacji do Czerniachowska w Obwodzie Kaliningradzkim. Wspólnie z firmą KIA i partnerami ze Słowacji i Rosji  CTL opracował pełną logistykę. Wziął na siebie przewóz pociągów od granicy południowej do stacji Żeleznodorożnyj /stacja graniczna po stronie rosyjskiej – Skandawa po stronie polskiej/, z przekroczeniem granicy przez jego pociągi.  CTL zawarł stosowną umowę z koleją kaliningradzką, umożliwiającą taki przewóz. Niestety, już na etapie przygotowań do realizacji kontraktu pojawiły się bezprecedensowe działania ze strony PKP CARGO. Przedstawiciel Zarządu tej firmy zwrócił się do strony rosyjskiej o nie podejmowanie współpracy z CTL Logistics argumentując, że tylko PKP CARGO ma prawo przekraczać granicę z Rosją. W efekcie powstała wątpliwość po stronie rosyjskiej. Aby ją rozwiać, CTL Logistics wystąpił w połowie maja br. ze stosownym pismem do Ministra Transportu, z prośbą o skuteczną interwencję i poinformowanie strony rosyjskiej o równych prawach przewoźników państwowych i prywatnych w realizowaniu przez nich przewozów, w tym przez granice. Z przykrością należy odnotować, że wystąpienie pozostało bez odpowiedzi.
 
W dniu 30 maja z Ziliny wyjechał  pierwszy pociąg z 36 wagonami z kontenerami. Po sprawnym przewozie do granicy z Rosją i odprawie celnej oraz granicznej wystąpiły problemy. Koleje rosyjskie, powołując się na interwencje PKP CARGO zasugerowały aby, do czasu otrzymania z polskiego Ministerstwa Transportu stosownej interpretacji, przejazd przez granicę wykonało PKP CARGO. Nie była to oczywiście dla CTL propozycja  satysfakcjonująca, ale mając na uwadze dobro kontraktu, wypełnione zostały listy przewozowe i złożone zostały w kasie towarowej tak, jak tego wymaga procedura. PKP CARGO odmówiło przyjęcia listów bez podania jakichkolwiek powodów. To postępowanie PKP CARGO narusza przepisy ustawy Prawo przewozowe. Przepis  art.3 nakłada na przewoźników obowiązek przewozu  w zakresie przez nich ogłoszonym.
 
W konsekwencji, do dnia dzisiejszego /04.07.07/, wagony z kontenerami stoją przed przejściem granicznym z Rosją. Pisemne interwencje CTL Logistics do Prezesa Zarządu PKP CARGO, Wiceministra Transportu, Prezesa UTK nie przyniosły efektu.
Istnieje poważne zagrożenie realizowania kontraktu z ominięciem Polski. Docelowo uruchamiany miał być jeden pociąg dziennie. W sytuacji naszego kraju, gdzie tranzyt i przewozy kontenerowe są niewielkie taka strata byłaby znacząca.
Nie można zgodzić się z sytuacją, w której aktywność przewoźnika – w tym przypadku CTL - zdobywającego nowe przewozy międzynarodowe była blokowana przez roszczącego sobie prawo do wyłączności na granicy PKP CARGO. Nie można również zaakceptować bierności właściwych organów państwa, które swoimi decyzjami winny usuwać wątpliwości mogące mieć swoje źródło w praktyce dotychczasowej współpracy między kolejami państwowymi. Sytuacja jednak od kilku lat zmieniła się, zostały wydane przewoźnikom licencje, rynek został zliberalizowany.
 
Sprawą wysoce naganną jest angażowanie przez PKP CARGO kolei innego kraju do walki z  polskim prywatnym przewoźnikiem. Wystąpienie PKP CARGO do kolei rosyjskich jest tego przykładem. Realizowanie przez tę firmę zasady, że przewóz przez granice może być wykonywany tylko przez nią, albo wcale, narusza interes Polski, uniemożliwiając innym przewoźnikom pozyskanie  na polską infrastrukturę kolejową dodatkowych przewozów.
W efekcie takiego postępowania PKP CARGO i akceptowania go przez instytucje państwa nasz kraj ma poniżej 1% udział w europejskich przewozach intermodalnych a wielkość tranzytu – we wszystkich krajach przewozów bardzo opłacalnych – jest niewielka, z pewnością nie odpowiadającą potrzebom i możliwościom.  Nie jest też wykorzystywany ważny atut Polski – położenie geograficzne.
 
Uniemożliwianie działalności tym, którzy chcą tę sytuację zmienić jest działaniem niezgodnym z interesem naszego kraju.

***

 
Grupa CTL Logistics jest polskim prywatnym koncernem logistycznym, do którego należy największa kolej towarowa w Polsce i jedna z największych w Europie. Koncern oferuje kompletny produkt logistyczny obejmujący transport kolejowy i samochodowy, spedycję, dzierżawę taboru, przeładunek, obsługę bocznic oraz doradztwo celne. Grupa CTL posiada 30 bocznic, 5 000 wagonów, 170 lokomotyw i 138 km własnych torów. Obecnie w skład korporacji wchodzi 20 spółek, mających swoje siedziby w Polsce oraz poza jej granicami. Spółki z Grupy CTL Logistics posiadają certyfikaty ISO 9001 i ISO 14001 oraz 9 zaświadczeń SQAS potwierdzających najwyższe światowe standardy jakości i bezpieczeństwa w obsłudze materiałów niebezpiecznych. W 2006 r. udział przewozów spółek z Grupy CTL wśród przewoźników prywatnych mierzony w tonokilometrach wyniósł 33%. www.ctl.eu
 
Dodatkowe informacje:

Andrzej Owcarz                    Anna Hahn-Leśniewska
Dyrektor Biura Promocji            Partner of Promotion
CTL Logistics S.A.                    
a.hahn@partnersi.com.pl

tel. +48 22 54 93 240              tel./fax. + 48 22  858 74 58
fax +48 22 54 93 203              kom. +48 501  471  999
kom. +48 608 285 061