2010-05-17
CTL Logistics: zakładane zwiększenie przewozów w II kwartale

Mimo wzrostów w stosunku do bardzo złego 2009 roku, w I kwartale 2010 przewozy towarów koleją pozostawały na poziomie dużo niższym niż w 2008 roku. Największy polski prywatny przewoźnik kolejowy CTL Logistics szacuje jednak, że II kwartał powinien przynieść na rynku odbicie i znaczącą poprawę wyników przewozowych.

W I kwartale 2010 przewozy towarowe w Polsce wzrosły w stosunku do roku poprzedniego, jednak nadal były o 14% niższe niż w IV kwartale 2009 i o 15% niższe niż w I kwartale 2008. Zła sytuacja na rynku przewozów wraz z długą zimą opóźniającą realizację inwestycji infrastrukturalnych i rozpoczęcie przewozów kruszyw przełożyły się również na wyniki CTL Logistics. Zdaniem przewoźnika powrót do rekordowych poziomów będzie możliwy pod koniec II kwartału.

"Mogliśmy osiągnąć wyniki przewozowe na poziomie z 2009 r., jednak z walki o wiele kontraktów zrezygnowaliśmy świadomie. Naszym celem nie są przewozy za wszelką cenę, a zadowalający wynik finansowy".  – mówi Artur Pielech, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Pionu Sprzedaży i Marketingu CTL Logistics.

Wyniki CTL w I kwartale utrzymywały się na poziomie 2008 roku. Przewieziony tonaż wyniósł 3 645 tys. ton, a wykonana  praca przewozowa - 656 844 tys. tkm. Największy udział w tonażu przewoźnika miały węgiel i koks, paliwa oraz kamień, jednak 32% stanowiły inne przewozy, w tym intermodalne. W Niemczech 87% tonażu CTL stanowiły paliwa. Po I kwartale 2010 CTL ma 5% udziału w rynku pod względem tonażu i 6% pod względem pracy przewozowej.

"Już widzimy, że II kwartał będzie dla CTL zdecydowanie lepszy, powinniśmy osiągnąć pracę przewozową na poziomie nawet 868 460 tys. tkm.. Dobra sytuacja będzie również w Niemczech, przewidujemy tam wzrost we wszystkich grupach towarowych". – przewiduje Artur Pielech.

Plany przewoźnika na 2010 rok zakładają rozwój przewozów intermodalnych - do końca roku CTL planuje uruchomienie tygodniowo 4-5 pociągów operatorskich z Hamburga i Bremerhaven do 4 terminali lądowych w Polsce. Rozwijane będą także przewozy transgraniczne na linii Wschód - Zachód. Celem Spółki jest utrzymanie pozycji lidera wśród niezależnych firm w przewozach przez granicę niemiecką oraz uchwycenie przyczółków na granicy z Białorusią i Ukrainą dzięki otwarciu terminala w Bruzgach. CTL Logistics planuje także uruchomienie dodatkowych projektów: rozwój przewozów samochodowych, biomasy oraz popiołów  a także stworzenie podstaw do systemu obsługi przesyłek rozproszonych.