2009-03-01
Pierwsi w Polsce

Dnia 20 lutego 2009r decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) CTL Maczki-Bór uzyskały zatwierdzenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (Safety Management System – SMS).

Uzyskanie decyzji zatwierdzającej SMS jest wymogiem narzuconym przez Ustawę o Transporcie Kolejowym i rozporządzenia wykonawcze. Nasuwa się więc pytanie co w tym fakcie jest niezwykłego? Niezwykłość wynika z faktu, że decyzja ta nosi nr TTN-0211-A-01/09 Jesteśmy więc pierwszym zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce, którego System Zarządzania Bezpieczeństwem uzyskał aprobatę UTK - urzędu regulującego i kontrolującego rynek kolejowy w Polsce.

Wydanie decyzji aprobującej SMS pozwala nam również jako pierwszym w Polsce złożyć wniosek na uzyskanie Autoryzacja Bezpieczeństwa. Autoryzacja Bezpieczeństwa jest dokumentem zastępującym obecnie obowiązujące Świadectwa Bezpieczeństwa, będące elementem koniecznym do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu i udostępnianiu infrastruktury kolejowej. Również ten wniosek związany z Autoryzacją Bezpieczeństwa złożymy jako pierwsi w marcu 2009 roku. Ponieważ nie został przygotowany wzór takiego wniosku, jesteśmy wspólnie z UTK jego twórcą. Obecnie uzyskaliśmy akceptację jego wzoru. Wzór ten będzie obowiązywał wszystkich zarządców infrastruktury starających się o Autoryzacje Bezpieczeństwa.

Mówiąc nieskromnie Spółka CTL Maczki-Bór jest przewodnikiem przecierającym szlak przez meandry ministerialnych przepisów dla pozostałych zarządców infrastruktury. Wyprzedziliśmy na tym szlaku między innymi takich potentatów na rynku kolejowym jak Polskie Linie Kolejowe PKP o naszych sąsiadach zza rzeki nie wspominając. Oczywiście malkontenci mogą powiedzieć, co to ma za znaczenie pierwsi, drudzy czy ostatni. Patrząc na Autoryzację Bezpieczeństwa jako jeden z warunków który jest konieczny aby spełnić wymogi Ustawy o Transporcie Kolejowym w określonym terminie, będą mieć racje. Ale gdzie jest duch rywalizacji sportowej. Przecież lepiej wygrać rywalizację niż być jej uczestnikiem. Nazwiska uczestników rzadko są zapamiętywane przez kibiców. Natomiast zwycięzcy trafiają do Panteonu Gwiazd.

Powracając do rzeczywistości i rezygnując z terminologii sportowej, zarówno zatwierdzenie SMS jak i uzyskanie Autoryzacji Bezpieczeństwa pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość. Dzięki temu możemy się skupić na codziennym zarządzaniu naszą infrastrukturą z wykorzystaniem narzędzia jakim sam w sobie jest System Zarządzania Bezpieczeństwem.
Na zakończenie chciałbym złożyć tą drogą podziękowania, wszystkim tym którzy uczestniczyli w procesie uzyskania decyzji zatwierdzającej System:

  • Zarządowi za wyrozumiałość i akceptacje ciągle zmienianych terminów.
  • Współpracownikom za konieczność czytania po raz „n-ty” nudnych procedur liczących kilkaset stron.
  • Zespołowi Politechniki Śląskiej pod kierownictwem prof. dr Marka Sitarza za systemowe rozwiązanie problemu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.
  • Firmie OTTIMA plus Sp.J. za wielokrotną konieczność wprowadzanie zmian będących efektem nowatorskich przemyśleń Urzędu Transportu Kolejowego i twórczych pomysłów Działu Infrastruktury.
  • Urzędowi Transportu Kolejowego za pomoc w tworzeniu Systemu i motywowanie nas do uzyskania decyzji zatwierdzającej z numerem 1.
  • Szczególne podziękowania składam Pełnomocnikowi Zarządu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego Panu Andrzejowi Stańczakowi za największy wkład pracy przy tworzeniu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem oraz skoordynowanie działań, które wydawały się nie do skoordynowania.