2007-09-28
Decyzja UOKiK ws. stosowania praktyk monopolistycznych przez PKP Cargo

W dniu 27 lipca 2007 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję stwierdzającą stosowanie przez PKP CARGO S.A. praktyk monopolistycznych dotyczących określania w umowach niejednolitych warunków wobec swoich kontrahentów. Takie praktyki PKP CARGO trwały do końca 2002 r. Warto zauważyć, że postępowanie w tej sprawie wszczęto na wniosek CTL Logistics i mimo upływu ponad 5 lat okazało się, że był on zasadny.

Podkreślić należy, iż zdecydowana większość postępowań antymonopolowych wszczętych przeciwko PKP CARGO kończy się decyzjami stwierdzającymi naruszenie zasad konkurencji. Decyzja z dnia 27 lipca 2007 r. daje podstawę do dochodzenia przez CTL Logistics roszczeń odszkodowawczych od PKP CARGO. W obecnej chwili rozpatrywana jest również możliwość wniesienia odwołania od decyzji Prezesa UOKiK z uwagi na odstąpienie przez ten organ od wymierzenia kary. UOKiK uznał bowiem, że nałożone do tej pory na PKP CARGO kary winny skutkować zaprzestaniem stosowania praktyk. Zdaniem CTL Logistics S.A. wymierzenie kary pieniężnej PKP CARGO S.A. jest zasadne z uwagi na wieloletni okres nieprzestrzegania reguł konkurencji. PKP CARGO w dalszym ciągu nie stosuje się do przepisów antymonopolowych, czego dowodem może być prowadzone obecnie przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z wniosku CTL Logistics,  postępowanie antymonopolowe w sprawie treści zasad sprzedaży PKP CARGO oraz sytuacja jaka ma miejsce w przewozach transgranicznych przez Polskę.
PKP CARGO nie wyciąga wniosków z kolejno nakładanych przez UOKiK kar. Przypomnieć należy, że zostało już ukarane karami wynikającymi z decyzji Prezesa UOKiK z 17 czerwca 2004 w wysokości 40 mln zł, z 31 grudnia 2004 r. w wysokości 20 mln zł oraz z 22 grudnia 2005 r. w wysokości 10 mln zł.
Również zachowania PKP CARGO w ostatnim okresie są podstawą do składania kolejnych wniosków. Dotyczą one naruszania zasad konkurencji już nie tylko dotyczących umów z kontrahentami, ale coraz częściej w odniesieniu do postępowania w stosunku innych licencjonowanych przewoźników towarów. Ewidentne przykłady z ostatnich miesięcy związane są z nadużywaniem pozycji monopolistycznej wykorzystywanej przez PKP CARGO do ograniczania czy wręcz uniemożliwiania działalności firm i przewoźników na przejściach granicznych. Takie postępowanie PKP CARGO, z uwagi na naruszenie Dyrektyw UE, stwarza możliwość dochodzenia swoich praw przez przewoźników przed unijnymi organami. Przykładem jest składana przez CTL Logistics do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji skarga dotycząca uniemożliwienia realizowania przewozów tranzytowych. Skierowanie sprawy do Brukseli jest dla CTL ostatecznością.  CTL wyczerpał jednak wszelkie możliwości dochodzenia swoich praw a rozwijając działalność, również w kolejnych krajach, nie może akceptować naruszania zasad konkurencji w Polsce.
 
***
 
Grupa CTL Logistics jest polskim prywatnym koncernem logistycznym, do którego należy największa kolej towarowa w Polsce i jedna z największych w Europie. Koncern oferuje kompletny produkt logistyczny obejmujący transport kolejowy i samochodowy, spedycję, dzierżawę taboru, przeładunek, obsługę bocznic oraz doradztwo celne. Grupa CTL posiada 30 bocznic, 5 000 wagonów, 170 lokomotyw i 138 km własnych torów. Obecnie w skład korporacji wchodzi 20 spółek, mających swoje siedziby w Polsce oraz poza jej granicami. Spółki z Grupy CTL Logistics posiadają certyfikaty ISO 9001 i ISO 14001 oraz 9 zaświadczeń SQAS potwierdzających najwyższe światowe standardy jakości i bezpieczeństwa w obsłudze materiałów niebezpiecznych. W 2006 r. udział przewozów spółek z Grupy CTL wśród przewoźników prywatnych mierzony w tonokilometrach wyniósł 33%. www.ctl.eu
 
Dodatkowe informacje:
Andrzej Owcarz                                    Anna Hahn-Leśniewska
Dyrektor Biura Promocji                            Partner of Promotion
CTL Logistics S.A.                                    
a.hahn@partnersi.com.pl
tel.
+48 22 54 93 240                              tel./fax. + 48 22  858 74 58

fax +48 22 54 93 203                               kom. +48 501  471  999
kom. +48 608 285 061